Filtrera
Stäng

Stevns Klint

I helgen åkte jag och min trogne vapendragare Oliwer ner till Danmark på en liten fisketripp. Oliwer är en riktigt predatorfiskare och det är inget jag har emot heller så det blev väldigt mycket abborrfiske men jag lyckades lura på honom lite havsöringsfiske också (man får fiska havsöring året runt i Danmark). Innan vår resa researchade jag efter mängder av olika hotspots för havsöring och självklart stod det överallt: Fyn, bornholm m.m. Bornholm var uteslutet då vi faktiskt skulle befinna oss på det danska fastlandet och Fyn blev för omständigt att ta sig till så det valde vi bort också.. Men bland alla kommentarer på forum och artiklar jag läste hittade jag tillslut ett ställe där bara namnet fick mig nyfiken "Stevns Klint". Jag började leta som en tok om information om Stevns Klint och hittade till och med en hemsida som handlade just om fisket vid Stevns Klint (http://www.stevnsfisker.dk). Sidan är väldigt informativ och bjöd på mängder av tips, schyssta fiskebilder samt cool videos där dom drillar storöring! Sagt som gjort så blev det Stevns Klint vi begav oss till!

Vi åker runt och snurrar länge på den danska landsbygden.. Minuter blev till timmar.. Tillslut kom vi fram! Det var en stor kyrka där vi parkerade bilen och man såg att det sluttade ner mot havet precis bakom kyrkan. Vi gick fram till kyrkan och tittade ner för stupet. Jag kan säga så här, vi hade hittat rätt! Utsikten i sig var en upplevelse! Vi började gå ner för en halvtaskig trätrappa och kom tillslut fram till den absolut brantaste aluminium trappan jag skådat.. Och många trappsteg var det! Oliwer klämmer fram "Och jag som är höjdrädd...". Med våra klumpiga vadarskor tog vi försiktiga steg ned för trappan och kom till slut ner men då var det dags att gå upp för en trappa igen och slutligen klättra ner för lite klippor. Det var inga större problem i helheten men det var lite läskigt :)

Väl framme började vi fiska direkt, jag kunde nästan känna smaken av havsöringen. Oliwer stod och kastade med 28gr Merlin Baits Graal beten medans jag använde mig utav ett 50gr bombarda där jag växlade mellan flugor som räkor, magnus, fiskimitationer etc. Det passerade en del danskar under tiden vi stod utvadade och dom sa att detta antagligen var det bästa stället på Själland att fiska havsöring på. Efter flera timmars slit gav vi tillslut upp.. Inte en fisk hade vi känt och inget hade vi sett heller. Jag var måttligt paff men så är det ju ibland på kusten.. Det är inte exakt varje gång man lyckas få en öring på kroken. Däremot kan jag garantera er kära läsare att jag kommer besöka Stevns Klint igen i framtiden. Detta var det absolut coolaste stället jag fiskat havsöring på samt att ska man lyssna på danskarna som var där och fiskade och även titta på hemsidan jag tidigare hänvisade till så finns det gott om öring där och då även riktigt stora!