Filtrera
Stäng

Habibi i Blekinge (Del 2)

Här kommer fortsättningen på Punkarns redogörelse från sin vistelse i Blekingeskärgården. Här tas det upp allt från gäddor till innefektiv städning.

Onsdag:

Morgon: Zoegas skånerost bla bla bla, ni kan resten. Denna dag fanns det inte många spektakulära händelser att skriva om, inga hjältar och inga gäddor att tala om heller. Den hårda vinden ställde till det och gjorde det svårt att få bra drifter längs vassarna. Fiske på frivatten hade vi gjort första och andra dagen på en plats där fick jag min lite bättre fisk. Denna dag var vi i en helt annan del av skärgården och här hade vi ingen koll på sådana platser.

Vi åkte tillbaka till Dragsö Camping och stack in till Karlskrona där vi kände oss märkvärdiga då vi komenterade stadens arkitektur, Kong var mer intreserad utav att kommentera sina polaroidbrillor och dess förträffliga kontrastförhöjande egenskaper. Han utropade stor förtjusning så fort han fick syn på en röd bil, som i dessa brillor blev oerthört mycket rödare, vi är alla olika. Mest åkte vi in till stan för att käka, se över provianten och fylla på med starkare drycker. Tillbaka i stugan så stuvades mat och dryck in i kylen och vi drog ut igen. Vi nötte rätt hårt men utdelningen var mager, runt Dragsö camping finns ett par bra platser och där fick vi några mindre gäddor men framförallt så slapp vi den värsta vinden.

Torsdag:

Denna dag har vi bara båten och stugan fram till 12:00 och då ska vi vara i land och stugan städad och i det skick vi fick den i. Tomas väljer att smita städningen för han ska "plugga" eller något sådant och hoppar in i sin bil och drar hem till Lund. Jag och Kong tittar ut och konstaterar att det blåser ännu värre idag och satsar på sovmorgon. Vi städar oerhört inefektivt och det är jävligt tråkigt att diska, helt sjukt tråkigt! jag som brukar gilla att städa & diska hemma. Jag försöker köpa mig lite tid och snackar med de i receptionen, välvilliga som de var så fick vi dispans och kunde fortsätta vara inefektiva i 1-2 timmar till, vi tänjde på gränsen för en ny bil rullade in på parkeringen och ett gäng från någonstans i Europa skulle nu ta stugan i besittning, detta i samma sekund som vi fick ut våra sista prylar.

Vi tackar ägaren och vår grymma guide Daniel Wickman som var med oss ut första dagen och som under hela vistelsen bistod med tips på platser. På vägen hem väljer vi en annan väg, Kong förargas över vårat beslut då denna väg inte är en genväg utan som alltid en senväg med jobig trafik. Vi har inte hunnit komma långt innan vår nyss nämnda guide skickar ett mms med en gädda tagen samma morgon över 1 meter. Tydligen hade tre gäddor över metern kommit upp denna morgon + flera fiskar runt 75-90 cm. Han spådde att nu hade efterleks fisket kickat igång, självklart skedde detta den dag vi drar hem. Men det slutar inte här, på vägen hem ser vi diverse vatten vi skulle vilja blöta flugan i. Men vi har bestämmt oss för att åka direkt till "Electrecute Bay" som är ett av våra hemmavatten.

"Vad betyder egentligen "Cross country?"

Det dröjde inte länge innan vi i ögonvrån får se en massa döda träd och vass i en liten sjö som vi kör förbi, vi kollar båda på varann och Kong säger "kör vi eller?" jag svarar - absolut! Vi vänder och åker tillbaka till den lilla sjön, Kong vill testa vad bilen går för och ställer sig frågan vad betyder egentligen "Cross country?" då han fickparkerar i diket och stympar en mindre gran. Sjön ser helt grymt ut och vi skyndar oss ut, de döda träden i sjön gör att de påminner om kända Hornborgarsjön eller Lake Kenyir i Malaysia där man fiskar Snake Head. Ett par timmars fiske resulterar i att jag fått en liten gädda och haft ett hugg, det var allt. Vi döper platsen till "Death Bay" då engelska är fränt och vi har ingen aning om vad den heter på svenska.

"Vi döper platsen till "Death Bay..."

För att sumera det hela så kan jag säga att Dragsö camping var riktigt bra, stugan vi bodde i var grym och allt funkade felfritt, båtarna bra och robusta, hjälpen vi fick av Daniel Wickman som var guide var ovärderlig. Även om du inte tar guide så delar de gärna med sig av tips på ställen och fiskemetoder. Denna text blev jävligt lång och tog du dig ända hit så tackar jag för din tid, snipp snappp snut så var gäddfisket slut. Adio