Filtrera
Stäng

Bruna skönheter & havsmonster

För ett par dagar sedan var jag ute med min trogne vapendragare Tobbe. Fiske från båt efter havsöring var planen. Sjösättning och avfärd gick bra och genom spöregn och vind gick färden norrut. Vi hade planerat att fiska av några nya vikar och djupbranter. Redan första platsen gav utdelning.

Tobbe fick en fin godkänd öring på direkten medans jag kämpade med att kroka den fisk som högg på min fluga nästan varje kast. Tobbe klagade på mina utmärkta mothugg medans jag sa att det troligen var ett havsmonster som var framme och luktade på flugan. Kastet efter fick vi svaret då en hyfsad näbbgädda sög tag i grejerna. Havsmonster om ni frågar mig, en "fin" fisk om ni frågar Tobbe.

Efter ett tag lugnade fisket ner sig så vi drog vidare till en ö där djupbranten gick nära land. Fisket började och direkt såg vi något som vi trodde var makrillstimm. Kast på kast la på stimmet och då plötslift sög det tag men till min förvåning var det en liten öring och ingen makrill. Efter detta hade vi kanonfiske vid ön, ca 10 öringar landades. Mestadels mindre fisk men jag lyckades lura upp en brun skönhet som inte kunde motså en Crazy Wester.

Avslutningsvis skulle vi prova ett sjukt hett område med där en stor ö stod i centum men runt omkring gick långgrunda partier med djupbranter på bägge sidor. En drömplats! Poblemet var bara det att när vi kom fram låg det 4 sälar och solade. Vi provade några kast men all fisk var som bortskrämd...

En lyckad dag på havet, i helgen blir det mer av det goda!