Filtrera
RSS

Blogginlägg '2017' 'juni'

På jakt efter makrill | Team Havsfiske

Våra teamfiskarbröder var i veckan ute på havet på jakt efter makrillen. Syftet var att se om makrillen tagit sig längre in och i hur stora mängder.....

Sommarborre!

Vår Team-fiskare Peter Alexandersson tipsar om ett hett semesterfiske som är grymt kul. I dessa midsommartider med de fantastiskt ljusa sommarnätterna vaknar sommarabborren sent.

Gimån! | Fishbum

Vilket fiske! Medellängden på harren har varit runt 50cm och jag har fått upp 6 öringar på kilot eller mer. Harren har jag ärligt talat tappat räkningen på hur många det har blivit men tillräckligt många för att aldrig ha tråkigt vid strömmen.

Enter The Dragon | Martin "Punkarn" Karlsson

Jag minns då lådorna med Merlin Baits fyllde vårat lager till bredden då den första gigantiska ordern lastades av hos oss för några år sedan. Jerkbaits, wobblers och old-school skeddrag i alla möjliga varianter, färger och storlekar. En del av dessa beten delades ut till våra Teamfiskare och andra "hangarounds" och ganska snart hade Merlin beten blivit testade på Christmas Island, Malaysia, Thailand, Indonesien och givetvis här hemma och i Norge. Ett av de beten som såg lite annorlunda ut och som föll mig i smaken var "Dragon" tydligen tyckte guiden i Kuala Rompin (Malaysia) samma sak då han direkt valde just det draget. Det vi fiskade efter med den utrustningen var bland annat Queenfish.

Härjedalen Del 2 | Fishbum

Efter åskan gav jag mig ut igen som planerat, hittade fisken i en liten hölja. Dom var inte sena på att hugga! Vet inte hur många dom var där men jag fick krokat två stycken av dom, det var inte alls lika mycket aktivitet som innan åskan. Fiskade mig vidare och fick en liten sedan kom regnet igen och då tog jag mig tillbaka till hemmet.

Härjedalen | Fishbum

Äntligen kom jag iväg! Och vilken harmoni jag känner, 8 månaders hårt arbete och nu kan jag verkligen njuta. Jag kom fram mitt på dagen igår och efter fiskekorts inköp åkte jag vidare ut till "min" lilla å. Pga av harrens lek fick jag inte börja fiska förens idag. Självklart stod jag med riggat spö inatt! Natten gav en grann öring på 46cm och många tappade. Elritsan är uppe och leker i ån och öringen från en sjö nedströms är inte sen på att haka på. Precis det jag hade hoppats på att pricka.

Skötselråd för dina vadare | Martin "Punkarn" Karlsson

Denna lilla guide är till dig som äger ett par vadarbyxor och funderar hur du bör sköta dem, eller till dig som har fått ett läckage och funderar vad du skall göra härnäst. Läs och lär, även om du köpt tex en Simms G4 Zip som är kanske världens bästa vadare så kräver den ändå viss skötsel för att fungera optimalt.

Frihet | Fishbum

Det är en svårslagen känsla när man bara kan fokusera på det man vill göra! Jag var uppe i JurassicLake i torsdags men hade troll i grejerna och sen var nerverna inte på topp, hade en stor ca1,5kg öring som simmade precis in på land. Bommade den två gånger! Andra gången stod jag med bara tafsen utanför spöt så mothugget blev alldeles för snabbt. Det var årets första närafisk upplevelse så pulsen var ganska hög! Men igår fick jag min revansch, samma sjö och samma scenario men med mindre sländor på ytan.

Fiskerapport | Team Tim

Nu är sommaren verkligen här med allt vad det innebär, man ska hinna med allt på en gång. Allt från havsöring och lax till fjällfiske aborre står på agendorna. Det gäller att stanna upp i tillvaron och njuta ibland. Vi fick en kort rapport från vår teamfiskare Tim som hunnit med ett kustpass och en sväng till öringån.