Filtrera
Stäng

Beiarelva 2015

Årets resa till Beiarn blev åter igen en succé. Detta året var dessutom bättre fiskemässigt än fjolåret. Såhär gick det till när 6 goa gubbar tog en match med laxen och vattenmassorna i nordnorge.

Älven gick otroligt hög några dagar innan vi åkte. Raporterna skvallrade om 280 kubik och ett par ras uppe i bergen som gjort att älven hade en färg som påminde mer om oboy än en laxälv. Älven sjönk dock hela tiden innan avresa så förhoppningarna fanns om att vi skulle pricka rätt.
Första dagen och Beiarelva gick fortfarande lite för hög för att fiska. Istället beslöt vi oss för att prova en närliggande smålaxälv som under högvatten kan vara riktigt giftig. Efter att ha löst kort och desinficerat grejerna var vi snabbt ut i älven. Vattnet gick med fin vattenföring och våra små flugor sökte metodiskt av de mörka hålorna. Jag och Johan gick längst ner på sträckan och i en djupfåra mot andra sidan älven såg jag en smålax sprätta i ytan. När jag kom ner till platsen lägger jag ut ett kast med en oförtyngd liten tub. Vattenytan exploderar när flugan landar och laxen har tagit flugan. Efter en kort fight ligger den stålblanka laxen på sidan och låter sig tailas. Vilken start!

Efter detta hämtar jag Johan som även han fiskar av den giftiga böjen. Ingen lax behagar ta hans fluga i den repan men han skulle få sin revansch. Allt eftersom tiden går samlas gubbarna nere vid böjen och det landas ett par fina smålaxar till. Vid en fikapaus sitter alla och pratar förutom Johan som är mitt i sin repa. Efter ett tag hör vi ett gällt skrik eka i dalen, Johan drillar lax!

Drillen blir tuff på hans klass 6 spö men efter ett tag glider laxen fint in på sidan. En helt nystigen fisk och praktkondition. Även Sammy tappar och fångar fin fisk uppe i en håla högra upp. En kanonstart på vekan helt enkelt.

Dag 2 och nu var alla sugna på att utmana Beiarelva! Vattnet hade sjunkt undan ytterligare och låg nu på en fiskbar nivå. Vi löste de första korten och begav oss ut i älven. Dagen och kvällen blev rätt lugn förutom en incident. Jag, Anton och Viktor satt och snackade skit vid brasan då det plötsligt ringer på telefonen. Det är Johan som ringer. Lugn som en filbunken meddelar Johan att han drillar och att han gjärna skulle ta emot lite hjälp. Grabbarna grus runt lägerelden förvandlas nu till 3 st Usain Bolt och löper uppströms för att assistera Johan. Väl på plats står mycket riktigt Johan med böjt spö. Fisken är en fin mellanlanx på 5-6 kilo. Efter att ha varit lugn den första delen av drillen gör fisken nu ett utras på 20 meter varpå kroken släpper sitt fäste. Johan står med ett brett leende och ett slakt spö. Det är uppfriskande att se någon som nyss tappat en lax så glad, "jag fick ju i alla fall chansen"

Dag 3 och nu fiskar vi på nya sträckor. Jag, Johan och Sammy fiskar på en och Anton, Hampus och Viktor på en annan. Sträckan Jag, Johan och Sammy var på kändes hur giftig som helst och gubbarna fiskade på. Jag gick i sist och hinner bara komma 10 meter innan det stramar till i linan och en mellanlax har tagit flugan. Jag fightar fisken som simmar rakt uppströms. Den parkerar bredvid mig och visar sidan. Efter att ha satt lite sidpress på den gör den ett utras och inte helt olikt Johans lax släpper den i rusningen. Jag önskar jag hade tagit en tappad lax lika fint som Johan. Nåväl, jag fortsätter fiska mig neråt och 10 minuter senare smäller det igen! Denna fisken känns betydligt större och bjuder på några tunggung i spöt och gör en kraftig rusning innan kroken släpper. Nu fick det vara nog med tappade fiskar!! Efter detta händer det inget mer för oss. Grabbarna som fiskade högre upp hade inte heller haft något vidare fiske att tala om.

Dag 4 och hela gänget är nu samlat på sträckan där jag tappade två laxar. Medans 4 av oss smyger iväg och vittjar älvens pooler stannar bröderna Anton och Hampus kvar och fiskar sträckan som levererade dagen innan. När vi möts upp på eftermiddagen för gemensam middag berättar Hampus om ytterligare en tappad lax. Även denna lax hade tagit flugan och simmat uppströms. På kort lina hade sedan flugan släppt och laxen hade återigen vunnit. Senare på kvällen, precis innan fisket slutade vi 00.00 får jag ett samtal om att Sammy drillar stor fisk. Jag slänger mig i bilen och åker bort mot gänget som har samlats runt Sammy. Fisken visar sig inte och alla förstår att det är en stor lax. Laxen står och trycker längst botten och är allmänt tjurig. Efter ett tag gör den en rejäl rusning så att backingen får luftas. Denna gången ska det gå vägen!!
Sammy får in fisken som nu suttit på i 10-15 minuter, precis när det känns som att fisken ska ge sig upprepar sig historien och fisken bara släpper. Med tomma blickar ser vi ut mot älven som återigen har vunnit. Sammy tar det hela bra men blir något bitter över att inte få ha sett fisken. Att det var en 10+ råder ingen tvekan om.

Dag 5, ny sträcka , nya möjligheter. Vi hade nu bokat in oss på en sträcka högt upp i älven. Efter att ha visat runt på den långa sträckan fiskade vi på i grupper om 2 pers i varje. Jag och Viktor hinner knappt komma ner till älven innan Johan ringer och meddelar att Sammy drillar. Vi lägger på och jag ber till Gud om att denna ska komma med hela vägen. Någrqa nervösa minuter senare får jag ytterligare ett samtal där det meddelas att fisken är landad och återutsatt. Laxen som var en mellanlax på ca 6 kilo blir en skön revanch för hela gänget, nu stod det bara 5-1 till älven. Senare på kvällen kom det väldigt mycket smältvatten och älven blev vit och väldigt kall. Vi avslutade då fIsket och for hem till huset för soffhäng.

Dag 6 och sista dagen. Vi hade nu bokat in oss på halvdagskort. Första halvan av dagen tillbringades i älvens mellersta delar. Jag och Sammy fiskade en lång och djup sträcka medans de övriga gick en bit längre ner för fiske i två hålor. Sammy började på den övre biten medans jag tog den nedre. Precis när jag kommer ner hör jag en busvissling. Sammy står med böjt spö igen! Jag springer allt vad jag har upp till Sammy som genast låter meddela att fisken är en smålax. Fisken är hal som en makrill men efter lite trix så lyckas jag taila fisken. Fisken var full med lus och smålax kommer sällan ensam.

Sammy fortsatte sin repa och jag gick i ovanför, direkt när jag komme rner ser jag en fin mellanlax visa ryggen och bara ett par kast senare sitter tar en fisk min fluga. Den känns fin i det snabba vattnet. Drillen blir hård och ganska kort och efter ett tag glider den inpå sidan nere hos Sammy som tailar fisken åt mig. Även denna lax är lusad och ligger på ca 6 kilo. Dagen och kvällen bjuder inte på några fler drillar men vi får en väldigt trevlig kväll tillsammans vid lägerelden.

Så totalt sett blev det en lyckad resa med laxdrillar varje dag, fantastiska kvällar vid lägerelden, struntsnack i huset framåt småtimmarna och fantastiska landskap i Beiardalen. Fiskresultatet blev inte heller så illa då vi i smålaxälven landade 5 stycken och tappade 1 och i Beiarn landades 3 och tappades 5.
Nästa år kör vi resan igen, hör av dig till oskar@el-ge.se för mer information.