Filtrera
Stäng

Äntligen är fisket igång | Team Adventure | www.el-ge.se

Äntligen är fisket igång.

Här kommer en uppdatering från Anton och mig, Anna, från Team EL-GE Adventure som äntligen kommit igång med 2021 års fiske. Vintern och likaså väntan har varit lång men när väl 1 april och havsöringspremiären kom var väntan så värd det. Att havsöringsfisket innebär vissa fredningstider är också lite av dess charm, att man får längta och se fram mot något som inte hela året är en självklarhet.

Vi båda ansökte redan i höstas om semester och bestämde oss för att tillbringa första veckan i april i norra Bohuslän i stugan belägen i närheten av Åbyfjorden. Onsdagen kom och det var dags att förbereda oss och ta fram vår havsöringsutrustning. Både jag och Anton kör på varsitt 9” spö som kastar 5-25 vilket vi tycker fungerar alldeles utmärkt för det kustfisket vi gör. I förberedelsen ingick också det kanske lite mindre roliga, att knyta alla genomlöpare samt byta på alla drag till nya fräscha. Vi har i år mestadels kört på enkelkrokar från Danska OGP Lures vilka krokar riktigt bra, nätta och sylvassa.

Premiärdagens förhållanden var kanske inte helt optimala. Inne i Åbyfjorden stod vattnet lågt, var riktigt grisigt och vi hade en ganska tung frånlandsvind. Efter en timmes fiskande beslutade vi oss för att packa bilen och köra norrut vik efter vik vilket till slut gav utdelning. Strax efter lunch kom vi fram till vår sista anhalt, vinden var något lugnare och solen kom och gick bakom lättare moln. Efter att ha testat beteslådornas alla drag drog jag en chansning och satte på ett riktigt stort men helt sjukt rassligt drag, ett Grizzly Lures Heksen 22g i färgen Fandango (rosa).

Redan i första kastet kände jag hur något var på draget men ingen krokning, kastade direkt i samma riktning och vevade hem riktigt långsamt, stannade upp, och säkert tre sekunder in i vevstoppet small det på. Första fisken för säsongen blev en fin 50 centimeters havsöring som höll till på ett ca 2 meters djup precis utanför ett grundområde. Efter ett par snabba foton fick den lugnt fick simma hem igen.

Efter en stunds bommande rörde vi oss vidare. Vi tog oss runt en udde till en mindre vik med riktigt hårda pålandsvindar vars botten till större del var täckt av tång. Hade fortfarande mitt ”orimligt” stora drag och kastad till andra sidan viken och även här, i första vevstoppet, fick jag på ännu en fin öring. Tyvärr tappades den precis inne vid klippkanten innan håvning men vad kul med lite adrenalin i alla fall! Över lag var det ett ganska segt fiske på premiärdagen men vi fick åtminstone njuta av frisk luft och ett riktigt härligt väder.

Under fredagen var förutsättningarna liknande, åtminstone i Åbyfjorden. Vi tog ekan och åkte ut till en vik där vinden låg bättre på. Parkerade oss på ett ca 8 meters djup och kastade hela vägen in till strandkanten.  Här hade vi ett riktigt hett fiske där vi på ca 20 minuter landade tre fina öringar på 43, 43, 53cm och utöver det tappade vi var sin. Riktigt kul! Här fungerade inte några större drag utan minsta möjliga var det som gällde, vi körde bägge två med varsitt Westin Salty Jig 12g i färgen Lime Ayui och Yellow Ayui. Enligt mig, som vanligen föredrar lite tyngre drag, kastas dessa sjukt bra i alla väder trots sin lilla storlek och lägre vikt. För har detta alltid varit ett av våra måsten i lådorna.

Påskafton kom och givetvis lyckades vi klämma in lite fiske även denna dag. Vi åkte och hämtade upp Agne från butiken och testade sedan 3-4 vikar utan ett enda napp. Vinden låg bra men det ville sig helt enkelt inte. Trots bommande hade vi dock ett riktigt trevligt fiske!

Resterande dagar resulterade endast i smått med undantag för några fina efterföljen men nu laddar vi inför nästa helg och hoppas på ett riktigt skitfiske vilket vi också önskar alla er fisketokar!!