Filtrera
Stäng

Abborre i Danmark

Du kanske minns att jag skrivit en artikel tidigare om när jag åkte ner till Danmark för att fiska riktigt grov abborre på höstkanten? Då lyckades jag och min kära vapendragare Oliwer Pesonen landa tre stycken monsterabborrar på 1,5-2kg. Enda sedan dess har mina tankar lyckats ta sig tillbaka till Danmark och dessa abborrar. Att jag skulle återbesöka detta fantastiska fiskevatten har alltid vart ett faktum och jag är lite förvånad själv att jag lät det gå två år tills det blev ett kärt återseende med denna fantastiska å. Jag har pratat mycket om denna destination med min kollega Jonathan och triggat igång honom att vilja åka dit. Tillslut fick vi tummen ur och bokade in resan i våra kalendrar och sen var det bara att börja räkna ner dagarna.

Dagen D har kommit och Jonathan kommer för att hämta upp mig i lägenheten. Så ställer in GPS:en på fiskevattnet nere i Danmark och börjar köra söderut. Resan ner tog oss ungefär 3,5h och ju mer vi närmade oss desto mer taggade blev vi. Väl framme kunde vi snabbt konstatera att det var betydligt mer folk vid ån än min tidigare visit. Hur vida det var ett gott tecken eller inte visste vi ej men det var bara att börja fiska. Vi riggade upp spöna med 7gr jiggskallar från Gamakatsu och 2,5 tum Relax jiggar. Vi kunde snabbt konstatera att det var extremt lågt vatten.. Vi snackar 0,5 - 1m djupt! Lyckades man kasta ut utan att få med sig en massa tång, gräs eller liknande skulle det nog vara dags att köpa en trisslott. Vi såg däremot en rätt fräck syn, en större karp som seglade runt i ån med ryggen ovanför ytan (synd att karputrustningen fick stanna hemma). Efter en liten stund bestämde vi oss för att bege oss ner till inloppet av ån trots att det var betydligt mer folk som var där och fiskade. Direkt vi kom ner till slussen så ser vi en kille som drillar en abborre runt kilot. Det var alltså ett gott tecken att det fanns mycket folk på plats, fisket var i fullgång! Vi riggar om våra spön till dropshot tackel och börjar fiska av den stora "bassängen" i ån. Mitt jiggval föll på en limegrön jigg som är runt 5-6cm lång. Det tog inte lång tid innan jag krokade min första fisk... Efter lite lättare rusningar lyckades mitt UL spö pumpa upp abborren. Detta var en bra fisk! Vi krokar av fisken och väger den snabbt i min IKEA-kasse. Vågen visar 1,4kg! Jag är överlycklig och känner att jag måste förgylla händelsen med en bild. Jag rotar fram systemkameran jag lånat av min kollega Anders ur min ryggsäck och försöker starta den utan att lyckas... Batteriet var tomt!  Under tiden står Jonathan och pumpar syre i abborren vid vattenbrynet. Efter många om och men lyckas jag hitta ett fulladdat batteri och byter ut det mot de tomma så hör jag Jonathan säga "jag tappade fisken...". Jag skrattade till och trodde självklart att han skojade med mig men det gjorde han tyvärr inte. Fisken hade fått så mycket energi att den hade sprattlat till utan att Jonathan var beredd och simmat ivrigt tillbaka till kompisarna i ån. Nu var det inte ett nytt personbästa för mig på abborre men det var lite ledsamt att inte få en bild på denna vackra fisk. Men det var bara att ta nya tag och hoppas på att vi skulle fånga en 2kg+. Timmarna svepte förbi och vi hade en del kontakt med abborrar men lyckades aldrig riktigt kroka dem. Tillslut svepte himlen dess svarta mantel över Danmark och det var bara att infinna sig i att dagens fiskepass var över. Vi körde skutan mot Köpenhamn där vi hade bokat hotellet och spenderade resten av kvällen att planera morgondagens fiske.

Vi hade fått reda på att en fiskeklubb skulle ha ett event vid ån andra dagen och att dem räknade med att det skulle komma upp mot 50 personer och fiska så vi hade beslutat oss för att ta en liten sovmorgon samt att vi skulle ta en längre frukost. Tillslut bestämde vi oss för att åka mot ån och börja fiska. Mycket riktigt var det väldigt mycket folk på plats och det fanns inga bra platser att fiska på. Vi hade dagen tidigare snackat med en grabb som sa att det fanns en hamn bara 2 mil bort från ån som också var väldigt populärt ställe att fiska abborre på så vi beslöt oss för att åka dit istället och testa lyckan. Vi kommer till en liten båthamn där det står folk på bryggor och metar med mört efter abborre. Det var bara till att börja rigga upp spöna och ta varsin brygga! I hamnen lyckades Jonathan fånga totalt 9st fiskar på mindre än 2 timmar samtidigt som jag inte lyckades fånga en enda liten fisk. Fisken var extremt försiktigt när den var och nafsade… Tyvärr hade jag nog inte tillräckligt mjuk topp på mitt spö för att känna huggen riktigt bra. Jag skulle gjort som Jonathan och köpt mig ett Sportex Black Arrow spö! Fiskarna Jonathan fångade i hamnen låg mellan 500-900gr i vikt och samtliga tog på drop-shot. Tillslut tappade jag suget på hamnen när jag aldrig fick någon fisk, fast att Jonathan bokstavligt talat matade upp fisk så vi bestämde oss för att åka tillbaka till ån för att se om det fanns platser man kunde stå på och i hopp om att fånga en riktigt stor abborre. Efter en liten stund står vi vid vattnet i den mysiga lilla ån igen och nu var det nästan inga människor alls kvar. Gissa vem som får en abborre runt kilot på första kastet? Jo, Jonathan! Detta började bli riktigt frustrerande. Vad gjorde jag för fel? Första dagen kändes det som allt stämde för mig och varje kast kändes som det skulle ge utdelning men nu kändes allt bara fel, jag trodde inte ens själv att jag skulle lyckas fånga en fisk… Och det blev faktiskt så dagen slutade. Jonathan fångade totalt 11st fiskar sista dagen undertiden som jag bommade. Men jag var faktiskt inte bitter över det, liten snopen kanske men absolut inte bitter. Jonathan hade lyckats fånga en hel del fisk på ett ställe jag hade rekommenderat honom. Det skulle ju vart skandal om han inte fått någonting.

För att summera resan så hade vi ett rätt trögt fiske och inga riktiga bjässar som vi var på jakt efter. Största fisken låg på 1,4kg och vi lyckades lura upp 14 fiskar totalt. Jag lärde mig mycket mer om fiskevattnet än min tidigare visit dit och jag och Jonathan har redan börjat planera in en resa till förvåren då abborren generellt sätt är riktigt grov men kanske inte i samma antal som på hösten.