Filtrera
Stäng

99 Sailfish på 7 dagar

23 Sep var datumet då vi parkerade oss i flygstolen, först 6 timmars flyg till Doha (Qatar) för att sedan springa vidare i osäkerhet om vi skulle hinna med till nästa flyg som om 20 minuter skulle lyfta till nästa destination, Kuala Lumpur , Malaysia. Då Qatar Airways likt SJ inte hade några planer på att lämna flygplatsen i tid, så fick vi även njuta av 7 99timmar till med flygplansmat och begränsad benyta. Med tankarna på Sailfish, världens snabbaste fisk och äventyret som väntades kändes det helt klart acceptabelt. Resan som vi hakat på var uppstyrd av det danska företaget GetAwayTours, ett företag som möjliggör att ivriga sportfiskare jorden runt kan nå spännande destinationer med inriktning på fiske. Denna tripp var upplagd som följande:

Dag 1. Flyg, Sthlm- Qatar, Qatar-Kuala Lumpur. En dag samt natt i Kuala Lumpur för att ta igen sig efter den långa resan samt få möjligheten att köra lite sightseeing.

Dag 2. Vakna upp i Huvudstaden, invänta kommande Minibuss som skulle ta hela gruppen, (4 Svenskar +5 Danskar)rakt över Malaysia till vår slutdestination Kuala Rompin. Ytterligare en resa på 6 timmar som ändå kändes spännande då man fick möjlighet att se lite av landet. Väl på plats är det då dags att rigga spöna installera oss i våra nya hem de närmaste 7 dagarna, Små Bungalows 20 tal meter från den flod som båtarna ligger i som tar oss ut till havs.

Dag 3. Fiskedag 1. Alltid lika nervöst och spännande då man inte har en aning om vad som väntar, visst har man läst allt man kan samt spanar på Youtube för söka information men när man själv är på båten med spö i hand är känslan helt annorlunda. 45 minuter gasar vi i behagliga 20 knop rakt ut i havet, första stoppet är för att fixa betesfisk, Korta haspelspön 5-6 fot riggade med haspelrullar, sillhäckla och 50gram bly i linänden. Ner till botten rycka och dra lite så biter det så småningom på lite mindre fiskar mellan 10-20cm alla möjliga arter i färger och former, men de som blir godkända som livebait var lite olika modeller av makrillar/tonfiskar som snabbt kastades ner i båtens fisksump.

Dags för det riktade fisket, Spö och rullar hade vi till viss del med oss samt att det fanns att låna för den som inte ville testa egna prylar.  7 fot spön (Liknande spön som vi använder till havsfiske i Sverige/Norge) laddade med en haspelrulle i modell större ca 6000 storlek, och en flätlina mellan 0,30-0,40mm 300meter.

Spön som jag testade samt rekommenderar till just detta var Spro´s nya Salty Beats, Mega jigg Spin, jag hade även med mig Penn Regiment Popping 8´ -100g funkade bra men var lite väl overkill. Just 7´längden var perfekt att ha både till att drilla fisk men även att då platsen i båten är begränsad på grund av överhängande tak.
Penn Battle 6000 haspelrulle satt på både spöna och skötte uppdraget utmärkt.
Väl till fisket så sattes en cirkelkrok i ryggen på uppfiskad betesfisk, som släpptes i vattnet med en frilina på ca 6-10 meter, därefter fästes en helt vanlig ballong med en knut som fungerade som flöte så att betet kunde drifta iväg från båten, vid napp sträcks linan upp med lite kraft så lossnar ballongen så fisken kan drillas in.

Vi fiskade från driftande båt på heta platser, då guiderna fiskar i stort sett varje dag så har dom koll på vart Sailfishen håller till för tillfället. Det dröjde inte många minuter innan första betesfisken fick panik och linan formligen sprutade ur rullen då bygeln var uppfälld, cirkelkrokens finurlighet är att man kan låta fisken hålla beten och svälja det och ändå få en perfekt krokning i sidan av munnen. Så 15-20 sekunders väntan när betet var taget brukade var lagom innan byggen fälldes över och spöt höjdes för att sätta kroken.
Krokningarna följdes av vansinniga rusningar och luftsprång och det gällde att hålla i spöna för trots relativt hårda bromsar så tog det inte många sekunder innan 100-250meter lina saknades på spolen. Fiskarna fajtades vilt och det blev ett evigt pumpande för att få fisken tillbaks till båten. 20 Minuter är ingen överdrift att man med hårdpress fick drilla fiskarna innan skepparen lyckades på tag på tafsen och sedan spjutet, för att kunna kroka av och lite snabba bilder. Första dagen fick vi 8 Sailfish i vår båt på 3 personer och lyckan va total, från tidigare fisken efter just Sailfish och mängder filmklipp så vet man att det krävs många timmar innan man kan få och landa sig en Sailfish.

Dag 4. Upp med tuppen 07,00. Frukost, ladda båten med utrustning, nya äventyr. Dagen följer som tidigare, relativt långbåt tur ut till baitfish stället, landa en 30- 40 beten innan ytterligare en stunds resa till "the Nippel" ön som fisket denna dag skulle bedrivas från (Ön ser ni på bilden ovan längst ner till vänster). Denna dagen var man laddad till tusen, förståelsen för fisket hade satt sig efter första dagens fiske, med bättre självförtroende och nyfikenhet tog vi över de flesta rollerna som skepparn samt guiden gjort för oss dagen innan såsom krokningar ballongknytning betesfisktackling mm.

Fisken lät inte vänta på sig denna dagen heller, Vill minnas att innan ballongen knutits på så drog det mer i linan med mer styrka än någon av våra betesfiskar skulle lyckas med, bara att låta den gå för att sedan fälla bygeln och höja spöt. Lagom till att det fisken gjort sin första rusning står Robin med böjt spö, första dubbeln är ett faktum. (Se översta bilden i artikeln)
Den härdagen formligen flyger fram och trots att massa orutinerade misstag som vi gör, för snabba krokningar, missade spösänkningar när det hoppar samt diverse tafsbrott så landar vi 15 Sailfish denna dagen. Dubbelhugg samt trippelhugg!

Dag 5. Efter en diskussion med guiden Anthony på kvällen innan samt med 23 landade Sailfish i baggaget på 2 dagar så var vi extremt sugna på lite mer popper fiske. Enligt rykten skulle det finnas möjlighet att eventuellt kunna lura upp GT (Giant Trevally) utmed öns kanter. Förmiddagen ägnades med lite grövre utrustningar samt bromsarna satta på max, med modellen större även på popper. Vädret bjöd på absolut stiltje och uppskattningsvis 30grader och en gassande sol, trots att svetten rann överallt så är det sjukt mäktigt att poppa i superklart vatten där man ser bottnen 15 meter under båten. Platsen verkar tom på större fisk tills vi  helt plötsligt som en blixt från klar himmel får en attack mot en av våra tre poppers 7 fiskar har vi som följare och spänningen är galen. Nästa kast får jag en ordentlig attack och första fisken är Krokad, med alldeles för lite rutin på att fiska med maxade bromsar steppar jag till lite och visar att det absolut inte är jag som styr denna fisken. Efter en maxad kamp på endast nån minut så får vi upp båtens första Queenfish (bilden nedan). Eftermiddagen ägnas åt mer Sailfish, 11st landar vi nu på en halvdag.

Fortsättningen på resan går i samma tecken, dagarna är helt underbara vi fiskar och drillar tills vi  inte pallar att veva mer fisk, Popper fisket får större utrymme och  alla i båten lyckas även landa Sailfish på popper. Kan lova att det darrar i benen när 1 eller flera Sailfish mellan 2-3 meter med seglet uppfällt jagar efter din popper och ständigt gör attacker med spjuten. skulle tippa på att vi krokar 1 av 20 riktiga attacker, våra Supervassa krokar biter knappt i deras superhårda munnar. Efter en tävling med de andra båtarna, danskbåten samt blandbåten så håller vi koll på landade fiskar 8, 15 ,11, 16, 21,19, 9  = 99 Sailfish blir vårat resultat, vi tog hem segern!

267 Sailfish landade blev den totala siffran för alla tre båtarna. Vilket är helt sjukt och jag är tveksam att det finns nått ställe i världen där det finns en sån mängd av Sailfish.

För den som intresserar sig för utrustningen som vi använde kommer här lite info.

Spön:
Spro Salty Beast, Mega jigg spin 7´ haspel, passade perfekt för resan och blev lite av en favorit i  båten
Penn Regiment Popper 8´-100g, underbara spön, i grövsta laget till metet, men klockren att kasta och poppa med som för allt del är deras tilltänka mening.
Umpro, White Sturgeon, ett spö som fanns på plats som uppskattades mycket.

Rullar:
Spro Zaltarc HD 6000, Rullen funkade bra och kändes riktigt fin, men det hade varit bättre om bromsen kunde dras åt lite mer.
Penn battle 6000,  Perfekt, inget att klaga på.
Okuma Cedros 8000, En rulle som har vart med tidigare resor där bromsen inte pallat, för Sailfish så funkade den jätte bra.

Popper:
Halco Roosta Popper 165mm, användes på båtarna och var det andra båtarna fick på dessa.
R2S bubble popper 150mm, Modellen som vi fick våra fiskar på samt fiskades hårdast.
Hero Cubera 80, Fångade fisk i den andra båten, men tyckte nog att många små poppande funkade bättre än få grövre som Cubera ger. Daiwa Saltiga popper 150mm, Precis som Bubble Popper en mindre modell som  kan fiskas fortare med mindre splash. Fler beten som fiskade och levererade fisk var;  Buster jerk "Dawn" , Savagear Deviator dessa vevades hem rätt kvickt med lite ryck här och var.

Tafsmaterial:

0,65mm 60% flourocarbon hade dom på båten som tyckte funkade bäst.

Krok:
Till metet så användes Owner Mutu Light 5/0 och 6/0 cirkelkrok, till popper så körde vi antingen owner st66bc 2/0 som trekrok  eller speedjigg krok som enkel.
Bild på Owner Mutu Light (4-11 pack)